A Salon Étteremben felszolgált kiváló minőségű borok kiválasztásáról Árva István sommelier gondoskodik.

Meséljen egy pár szót magáról! Milyen út vezetett idáig?

Árva István vagyok, valóban, sommelier a Salon Étteremben. Hogy mit kell rólam tudni? Régóta a szakmában vagyok… 84-ben végeztem az Ecseri úti Vendéglátóipari Szakkollégiumban, majd a katonaság után egyből elhelyezkedtem a szakmában. 90-től a Gambrinus Étteremben dolgoztam, ahol az akkori igazgatóm sugallatára elkezdtem elmélyedni a sommelier szakmában. Valójában ekkor indult meg a képzés, így kiváló lehetőségnek tartottam – és tartom ma is azt, hogy az elsők között szereztem meg a címet Magyarországon. Majd egy vezetői képzést is elvégeztem, hogy mások koordinálására is alkalmassá váljak. 2010-ben kerültem a New York Kávéház falai közé, azóta itt dolgozom.


Mit jelent hazai és esetleg nemzetközi szinten egy ilyen pozíció?

Óriási elismerés. Nézze, a New York Kávéház, már „csak”, mint épület is egyedülálló. 123 éves fennállása óta komoly hírnevet szerzett, mint a „Világ legszebb kávéháza”. Persze ez egyben kötelez is minket: a csapat teljes szívvel lélekkel azon dolgozik, hogy megtöltse az épületet tartalommal. Ha a vendég belép a kávéházba vagy az étterembe, egyből megérzi a hely eleganciáját, ami némely esetben akár feszélyezi is őt. Nekünk az a dolgunk, hogy ezt a feszélyezett hangulatot – persze csak a megfelelő mértékben – feloldjuk, barátságossá, emberközelibbé téve ezáltal.


Milyen céljaik vannak a csapattal?

A vendéglátás azért érdekes terület, mert bár fix célokat is fel lehet állítani, a lényeg a végén úgyis ugyanaz: a vendég elégedettségének a folytonos növelése. Persze ennek jó indikátorai lehetnek az elismerések és díjak, de úgy gondolom, a lényeg ebben keresendő.


Az elmúlt években többször is előkelő helyen végeztek a Volkswagen Dining Guide Award, melyre sokan a Michelin csillag megszerzésének előszobájaként tekintenek…

Igen, sokadik alkalommal kerültünk be a legjobbak közé. A kollegákkal igen magas célt tűztünk ki magunk elé, ez valóban a Michelin csillag. Talán mondanom sem kell, ezt teljesíteni nagyon nehéz, de dolgozunk rajta, és folyamatosan keressük a lehetőséget a jobbá válásra.


Mit gondol a magyar borágazat helyzetéről?

Őszintén mondhatom, hogy nagyon jó ütemben fejlődik. Nem kis dolog, hogy az étteremben felszolgált borok 90%-a magyar borászatokból érkezik, és a vendégek kifejezetten élvezik őket. Nehézségek biztosan vannak, de kiváló borok is. Vannak 5 és 7 fogásos kóstolómenüink, ezekben csak és kizárólag magyar borokat kóstoltatunk a vendégekkel. Nagyon sokan dicsérik őket, érdeklődnek a borászatok felől.


Mit tekint a legnagyobb értéknek az étteremben, vagy akár a kávéházban?

Jó kérdés. Az evidens válasz talán az épület lenne, vagy a csapat. Szerintem mégis az, hogy innen a vendégek minden esetben mosolyogva, elégedetten távoznak. Ez a valós érték.